Arbetsmiljön i fokus – äntligen!

Bara vi får en ny lag, förordning eller direktiv – då blir allt bra!
Missförhållanden rättas till och med det nya styrande dokumentet som tillhygge blir vi alla nöjda och glada.

Skärmavbild 2016-01-10 kl. 10.43.25

 

Tycker du jag är en smula raljant? Ja, det ligger säkert något i det. Men låt mig samtidigt vara mycket tydlig med att jag inte har någon annan uppfattning än att lagar och regler ska följas.
Jag bara frågar mig om människors liv och vardag i praktiken alltid blir så mycket bättre? I synnerhet som det redan finns en hel drös med såväl lagar som förordningar, dokument och föreskrifter som inte används och tillämpas.

Om vi inte nyttjar de verktyg som redan finns, hur stor är då sannolikheten att vi tar till oss nya, som vi med framgång kan integrera i våra olika system. Men det finns exempel, såväl efterlängtade som hoppingivande, som på riktigt kan göra skillnad i människors liv.

Och som av en ren tillfällighet råkar mitt exempel ligga i häradet kring mitt eget område, medling och konflikthantering.
Så, vad handlar det då om?
Det jag tänker lyfta fram och med stort intresse följa är Arbetsmiljöverkets helt nya föreskrifter och allmänna råd om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4.
När jag säger nya, så menar jag nya – luntan ( en fullt hanterbar läsning på 15 sidor) lämnade tryckeriet den 1 oktober detta år och gäller från och med 31 mars 2016.
Min stora förhoppning här är att vi får de muskler som saknats för att på djupet åtgärda flera av de ohälsotal som finns på våra arbetsplatser.

Jag är varken expert på, eller van tillämpare av Arbetsmiljöverkets regelverk, men jag kan läsa innantill, liksom uppfatta en nyhet. Åtminstone inom områden där jag själv har kunskap och erfarenhet.
Och att Arbetsmiljöverket nu (äntligen) drar åt tumskruvarna vad gäller ansvaret för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön är inget annat än en glädjande nyhet och en tydlig markör för arbetsgivarnas ansvar också för de psykosociala förhållandena i organisationen.
Förskrifter inom detta område har fram tills nu, generande nog, helt lyst med sin frånvaro.

Förskrifterna gäller inom alla verksamheter där arbetstagare utför arbete för arbetsgivares räkning. Inga konstigheter där.
Och sedan följer olika områden, begrepp och definitioner. Alla är viktiga, men med mina glasögon på blir jag fast på rubriken Organisatorisk arbetsmiljö, där ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter, krav, resurser och ansvar finns.
Alla som har att hantera verkligheten vet att de olika faktorerna påverkar varandra.

Gungar det i ledningen kommer det snart att göra det på övriga nivåer också. Mellanchefer med otydliga mandat skapar osäkerhet mellan medarbetare och i arbetsgrupper. Som riskerar att generera motsättningar och samarbetsproblem på såväl individ- som gruppnivå.
Som i sin tur kan vara ett symptom på luckor i ledning och styrning, som…..
Katten på råttan och råttan på repet….
Funkar det inte i de rent organisatoriska delarna, som ledarskap, ansvarsfördelning, roller mm är risken överhängande att det blir som ett Dominospel ner i systemet – obalans i den första brickan ger oönskade effekter genom hela organisationen.
En otydlig och oförutsägbar arbetsstruktur- och miljö är en plantskola för motsättningar och konflikter. På alla nivåer.

Jag hoppas och väljer att tro att Arbetsmiljöverkets förhöja tonläge inom området ger nya, friska förutsättningar att förbättra den psykosociala miljön på våra arbetsplatser.
Välkommen AFS 2015:4!

 

Arbetsmiljö i fokus 18 dec 2015

Klicka för större bild

Till alla krönikor/blogginlägg