”Rapport” – en dörröppnare för kontakt

Skärmavbild 2016-04-23 kl. 15.25.58Har du någon gång känt att du inte får kontakt? Att personen eller gruppen du har framför dig hellre kollar i mobilen eller fokuserar på annat är att samspela med dig?

   Visst har du det, det händer oss alla titt som tätt. Skulle jag be om några exempel på när det hänt dig är jag övertygad om att det handlar om tillfällen när du känt dig ignorerad, nonchalerad, eller respektlöst bemött. Men vi blir inte bara utsatta för andras ouppmärksamhet. Vi är lika medskyldiga själva. Med telefonen i handen kan vi skärma av vem som helst. Handen på hjärtat – har du koll på hur många personalmöten du varit på, där bygget utanför fönstret, eller, för all del – mobilen – tagit fokus från mötet du deltar i? Eller när din mejlkorg varit viktigare än mötet med en medarbetare som ber om en stunds uppmärksamhet?

Så vad handlar det då om?

Jag brukar försöka undvika att uttrycka mig flummigt, eller använda främmande ord när tillräckligt bra svenska finns. Men här går jag bet. Jag kan inte komma på motsvarigheten till engelskans Rapport, eller ”Building Rapport.” Man skulle kunna prova med ”skapa god kontakt”, ”bli förstådd, sedd, bekräftad” och mycket annat. Men det räcker inte till för att omfatta och beskriva vad Rapport är. Det är till och med så att engelsktalande själva har svårt att ge en synonym. ”Jag kan inte beskriva det, men vet vad det är när jag känner det”, säger någon i en undersökning psykologen och författaren Daniel Goldman har gjort. Så jag ber om överseende med att också jag håller mig till uttrycket Rapport.

I mitt jobb som medlare och konflikthanterare är det helt avgörande att jag lyckas etablera Rapport med de jag arbetar med. Det finns inte en möjlighet att kunna hjälpa människor med samarbetsproblem, konflikter och andra svåra situationer utan Rapport. När jag gick min utbildning för att bli ackrediterad medlare var förmågan att kunna etablera Rapport en av de viktigaste kommunikationsfärdigheterna att behärska för att bli godkänd. Varför? Jo, för att det är helt grundläggande. Förmågan till ”building Rapport” är dörröppnaren för att snabbt kunna relatera till olika sorters människor i olika situationer.

Det här gäller naturligtvis inte bara medlare. Alla är vi, i olika utsträckning, beroende av det så svårdefinierade begreppet Rapport. Hur lägger man som ledare grunden för gemensamma mål och bra relationer med sina medarbetare utan Rapport? Och vilken lärare får sina elevers uppmärksamhet utan Rapport? Eller ledare i största allmänhet. Hade Mahatma Gandhi och Martin Luther King, för att ta ett par exempel från historien, blivit de stora ledare de blev om deras förmåga till ”building Rapport” hade saknats? Knappast.

Det finns flera samverkande faktorer när Rapport uppstår. Tre som alltid ingår är; Ömsesidig uppmärksamhet, Positiva känslor och Koordination eller ”Synkning” med varandra. Det är bara att börja träna – på mötet eller hemma vid köksbordet. Är du redan bra på det kan du bli ännu bättre. Jag lovar.

Gör bara inte som min man gjorde i tunnelbanan i Paris. Medveten om fransmännens vikt vid artighetsfraser hälsade han med stort eftertryck på den kvinnliga spärrvakten med ett rungande; ”Bonjour Monsieur”. Det gick inte så bra. Fransyskor tycker inte om att tilltalas som vore de män.

Ingen vidare bra början för Rapport där inte.

Skärmavbild 2016-04-23 kl. 10.24.01

Klicka här för större bild

Till alla krönikor/blogginlägg